🌟Budowanie mostów między szkołą a domem: Dlaczego warto rozmawiać z rodzicami?🌟
W każdej szkole relacje z rodzicami odgrywają ogromną rolę w edukacji i wychowaniu dzieci. Często zapominamy, że współpraca między nauczycielami a rodzicami to coś więcej niż tylko wymiana informacji o ocenach czy zachowaniu ucznia. To fundament, na którym opiera się wspólna droga do rozwoju młodego człowieka.
Ważnym elementem tych relacji jest komunikacja. I nie chodzi tu o manipulację czy narzucanie rodzicom konkretnych rozwiązań, ale o otwartą rozmowę, zrozumienie potrzeb dziecka i wzajemne wsparcie. Relacje między szkołą a domem są jak most – oba brzegi muszą się połączyć, aby dziecko mogło z sukcesem przejść na drugą stronę.
Jak więc powinna wyglądać skuteczna komunikacja z rodzicami? Przede wszystkim warto zacząć od zrozumienia, że zarówno nauczyciele, jak i rodzice grają do jednej bramki – zależy nam na dobru dziecka. Warto jednak pamiętać, że każda strona ma swoje wyzwania i ograniczenia. Dlatego tak ważne jest, aby rozmowy były krótkie, treściwe i skupiały się na szukaniu rozwiązań, a nie na wytykaniu błędów.
Przy budowaniu relacji z rodzicami powinniśmy unikać osądzania czy zrzucania odpowiedzialności wyłącznie na jedną stronę. Często, gdy mówimy tylko o problemach i błędach dziecka, rodzice mogą czuć się osaczeni i zaczynają bronić swojego dziecka – co jest zupełnie naturalne. Kluczem do sukcesu jest więc zmiana podejścia: zamiast koncentrować się na negatywach, warto zacząć rozmowę od wspólnego celu, jakim jest poprawa zachowania dziecka i jego sukces w szkole.
Rozmowy z rodzicami nie muszą być długie i skomplikowane. Warto zacząć od prostego pytania: „Co możemy zrobić wspólnie, aby poprawić sytuację?”. Takie podejście pokazuje, że jesteśmy po tej samej stronie i naprawdę chcemy pomóc dziecku.
Na koniec pamiętajmy, że dobra komunikacja i współpraca między szkołą a rodzicami przynosi korzyści nie tylko dzieciom, ale i całej społeczności szkolnej. Jeśli relacje są pozytywne, rodzice chętniej angażują się w życie szkoły, a dzieci zyskują wsparcie zarówno w domu, jak i na lekcjach.
W nadchodzących tygodniach planujemy webinary i spotkania poświęcone właśnie temu tematowi. Zachęcamy Was do śledzenia naszych mediów społecznościowych, gdzie będziemy dzielić się wskazówkami, jak skutecznie budować relacje z rodzicami, które przyniosą realne korzyści naszym uczniom.
Do zobaczenia za tydzień w kolejnym odcinku!
Leszek Dowgiałło
DYREKTOR DS. PROFILAKTYKI CENTRUM EDUKACJI I ROZWOJU PROGRESOWNIA
Pedagog, profilaktyk, doradca zawodowy, inspektor BHP, autor publikacji dla pedagogów, prezes Zarządu Centrum Szkoleniowo–Doradczego Proklient Sp. z o.o. Wykładowca akademicki. Inicjator i organizator cyklu konferencji 3xD Dostrzeż… Dociekaj… Działaj… dla pedagogów i psychologów. Inicjator i realizator gminnych telefonów wsparcia. Od dekady szkolący kadrę pedagogiczną, samorządową oraz uczniów w całej Polsce. W swojej karierze pracował jako streetworker, na co dzień pomagając osobom marginalizowanym. Doradca osób niepełnosprawnych. Pracował w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym i współpracował z sześcioma zakładami karnymi w kraju. Animator lokalny dla młodzieży. Prowadził świetlice socjoterapeutyczne, współpracował z kuratorami i policją. Asystent rodziny. Strażak ochotnik. Zainteresowania: kryzysy suicydalne, współczesne problemy młodzieży, cyberprzestrzeń oraz wykorzystywanie seksualne. Pomagał w ujęciu pedofilów. Odwiedził setki szkół, przepracowując tysiące godzin z zakresu profilaktyki, uzależnień, kryzysów suicydalnych, pierwszej pomocy i samoobrony. Diagnozował dziesiątki gmin i pisał plany naprawcze. Na co dzień współpracuje z firmą dbającą o systemy oświatowe. Edukator kadry pedagogicznej. Zwolennik higieny umysłowej nauczycieli. Zwolennik ergonomii i racjonalizacji działań oświatowych. Administrator Profilaktyki według Leszka.